4 березня 2015 р.

Формування компетентної особистості засобами народного танцю

Анотація власного досвіду керівника «Зразкового художнього колективу» ансамблю народного танцю "Радість", керівника гуртка-методиста, О.О.Ризванюка за атестаційний період  2010-2015 н.р.
Педагог торкається до вічності:
ніхто не може сказати,
де закінчується його вплив…
Генрі Адамс
Провідна ідея досвіду: сприяння формуванню компетентної особистості засобами народного танцю в системі позашкільної освіти, пошук альтернативних шляхів проведення сучасного заняття хореографії, які поєднували б різні види роботи й задовільняли потреби дітей, виховання патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів, створення умов для розкриття та розвитку активної творчої особистості вихованців.
Актуальність досвіду зумовлена необхідністю залучення дітей шкільного віку до національної культури, винайдення шляхів формування національного світогляду та художньо-естетичної культури молодої людини в період, коли активно розвивається її особистість і формуються професійні переконання й, нарешті, набуття вихованцями фахової компетентності щодо творчого використання цінностей українського хореографічного мистецтва в позашкільній освіті.
Мета досвіду: реалізація основних завдань позашкільної освіти, визначених у Законі України «Про позашкільну освіту» на основі компетентнісного, особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходів.
Новизна: досвід передбачає розробку та проведення занять на основі впровадження компетентнісного підходу у навчанні дітей хореографії, що дозволяє підвищувати мотивацію вихованців, їх пізнавальну активність, сприяє формуванню компетентної особистості та вихованню активної громадянської позиції вихованців.
Результативність: більше сорока хореографічних постановок. Участь «Зразкового художнього колективу» ансамблю народного танцю «Радість» в хореографічних фестивалях, перемоги в конкурсах міського, обласного, Всеукраїнського та Міжнародного рівнів. Про це свідчить велика кількість грамот та дипломів. 


Д.Лессінг


У будь-якій людині можуть розквітнути
сотні несподіваних талантів і здібностей,
 якщо їй надати для цього можливість.
  Як відомо, відмінною рисою сучасного українського суспільства є його полікультурність, що забезпечує ефективну взаємодію людей, їх доступ до світових культурних надбань та задоволення власних потреб шляхом опанування різних видів мистецтва.
       В Законі України «Про освіту» зазначено, що «метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства…, виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального, творчого, культурного потенціалу народу, підвищення освітнього рівня народу ...».
       Нині одним із пріоритетів Української держави визначено національний характер освіти й національне виховання, які мають здійснюватися на усіх етапах навчання дітей та молоді й спрямовуватися на залучення їх до глибинних пластів національної культури й духовності, формування національних світоглядних позицій, поглядів, переконань на основі цінностей вітчизняної та світової культури.
Виходячи із зазначеного, цілком очевидно, що мета і завдання процесу навчання та виховання хореографією визначаються потребою сучасного розвитку нашої країни, побудовою правової держави і громадянського суспільства, демократизацією освітнього процесу. Очікуваним результатом є формування різнобічно та гармонійно розвиненої, національно свідомої, високоосвіченої, компетентної, творчої особистості, здатної до саморозвитку і самовдосконалення.
       Плануючи свою роботу, завжди посилаюсь на Закон України «Про позашкільну освіту», де визначено перелік завдань позашкільної освіти, пріоритетними серед яких є: виховання громадянина України; вільний розвиток особистості та формування її соціально-громадського досвіду; виховання у вихованців, учнів і слухачів поваги до Конституції України, прав і свобод людини та громадянина, почуття власної гідності, відповідальності перед законом за свої дії; виховання патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей українського народу, а також інших націй і народів; створення умов для творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів тощо.
      Варто наголосити також, що пріоритетною умовою повноцінного становлення особистості є доцільно організований навчально-виховний процес. Загальновідомо, що виховання і навчання є двома взаємопов’язаними компонентами єдиного педагогічного процесу. Про що чітко зазначено у Постанові Кабінету Міністрів «Про Державну національну програму «Освіта» (Україна XXI століття)»: «нероздільність навчання і виховання, що полягає в їх органічному поєднанні, підпорядкуванні змісту навчання і виховання формуванню цілісної та всебічно розвиненої особистості».
   Особистісно-орієнтований і гуманістично-спрямований виховний процес у Зразковому ансамблі народного танцю «Радість» сприяє реалізації наступних завдань: формуванню цілісної картини світу, збагаченню морального досвіду дитини, уявлень про зв’язок навколишнього світу і внутрішнього життя особистості, що, в свою чергу, дає можливість формування ключових компетентностей вихованців та реалізації принципу наступності у навчанні. Правильно організований педагогічний процес вирішує двоєдине завдання: «навчаючи - виховуй, виховуючи – навчай».
   Проблема залучення дітей шкільного віку до національної культури, винайдення шляхів формування національного світогляду та художньо-естетичної культури молодої людини в період, коли активно розвивається її особистість і формуються професійні переконання й, нарешті, набуття вихованцями фахової компетентності щодо творчого використання цінностей українського хореографічного мистецтва в позашкільній освіті визначає актуальність досвіду.
   У своїй роботі під час планування виховного процесу я постійно здійснюю пошук нових підходів у вихованні, які відповідали б потребам розвитку, сприяли формуванню соціально-активної і національно-свідомої особистості, здатної до саморозвитку і самовдосконалення.
Всю виховну роботу реалізую через принципи демократизації, гуманізації, психологізації навчально-виховного процесу. Мету виховання конкретизую через систему виховних завдань. Цим самим визначаю пріоритетні напрямки для реалізації мети і принципів виховання: моральне виховання, національно-патріотичне виховання та сімейне виховання
    Засвоєння хореографічного фольклорного матеріалу та його осучаснення я бачу у поєднанні вивчення не лише танцювальних рухів, а у вивченні історії  хореографічного мистецтва, історії костюму, історії музики. Саме для цього мною розроблені навчальні програми з історії хореографічного мистецтва, історії костюму та навчальна програма з народно-сценічного танцю. 
Реалізація компетентнісного, особистісно-орієнтованого та діяльнісного підходів у навчанні стає можливою завдяки використанню різноманітних форм і методів роботи:
·   словесні
·   наочні
·   ігрові методи
·   практичні роботи
·   робота в групах
·   демонстрації
·   дослідницький метод
·   творчі роботи
·   перегляд відео матеріалів
·   використання інформаційно-комунікаційних технологій
· одним із методів, що використовується мною в роботі і сприяє формуванню компетентної особистості, є метод проектів. Так, вивчаючи арагонську хоту, учні за два тижні отримали завдання: створити інформаційний проект на тему «Колорит іспанського танцю». Для цього вихованців було об’єднано у три групи, кожна з яких отримала завдання: дослідити особливості іспанської культури, визначити місце танцю в світогляді іспанців та ознайомитись з історичними витоками арагонської хоти.
·  віртуальні подорожі, на яких завдяки використанню ІКТ вихованці здійснюють уявні подорожі до країн, танці яких вивчаються, знайомляться з їх побутом, культурними надбаннями тощо. (Прикладом використання є проведена з вихованцями ансамблю «Віртуальна подорож Європою»)
·   метод контролю знань (вихованці проходять вхідне та вихідне тестування, а по закінченню терміну навчання отримують відповідні посвідчення)
Кожен із названих методів певною мірою сприяє формуванню ключових компетентностей вихованців.
    Як керівник ансамблю я постійно перебуваю у творчому пошуку, а результатами моєї роботи є власні методичні напрацювання, розробки навчальних програм, узагальнення та оприлюднення власного педагогічного досвіду через участь у творчих формах методичної роботи, майстер-класах та авторських статтях у науково-методичних виданнях.
     Результати моєї роботи були неодноразово оцінені фахівцями, про що свідчать отримані грамоти, дипломи, подяки.
З метою забезпечення постійного взаємозв’язку з вихованцями та залучення їх до опанування можливостей інформаційного суспільства було створено блог ансамблю, персональний блог керівника та сторінку в соціальній мережі ВК.
   Інноваційні підходи до організації навчально-виховного процесу, системність роботи, вдалий підбір методів та форм навчання дають можливість «Радості» ставати переможцем різноманітних конкурсів, фестивалів тощо. Свідченням цього є інформаційні повідомлення про здобутки «Радості» у ЗМІ. І, безперечно, отримані ансамблем нагороди різного ступеню.
    

«Я не намагаюся танцювати краще всіх інших. Я стараюсь танцювати краще себе самого», - промовив свого часу Михайло Баришніков. Втілення цього принципу у життя і діяльність ансамблю «Радість» дозволяє отримати бажані результати, одним із яких є компетентна особистість.

Немає коментарів:

Дописати коментар